środa, 12 stycznia 2011

Chleb żytni z cebulką

Na przygotowanie tego chleba potrzebujemy jakieś 1,5 dnia na czynności rozłożone w czasie.









ZACZYN: ... 500g


Żeby upiec chleb należy najpierw z zakwasu i mąki zrobić zaczyn do ciasta. Inaczej mówiąc zakwasić połowę mąki, którą użyjemy do wypieku chleba.




ETAP I - 50g zakwasu żytniego + 100g mąki żytniej typ 2000 + 100g wody letniej -- wymieszać, przykryć, odstawić w miejsce o temp. 24-26 stopni C na 5-6 godzin. Nalepiej zacząć tak między godz. 16 a 18.
Ja pilnowałam temperatury bardzo dokładnie, ganiałam z termometrem po kuchni.


W tym momencie najlepiej przygotować sobie jeszcze otręby. Otręby należy zalać gorącą wodą, tak żeby się dobrze wszystko połączyło. Ma wyjść taki kisiel ... wtedy wydziela się skrobia.




ETAP 2 - mieszankę jw. + 80g mąki żytniej typ 2000 + 80g wody letniej - wymieszać i odstawić na 8 - 12 godz. w temp. 26 - 27 stopni C (ja 1 etap wstawiłam o 17, i drugi miałam o 23)




ETAP 3 - ciasto jw. + 45g mąki żytniej typ 2000 + 45g wody -- wymieszać i odstawić na 3-4 godz. w temp 28 - 30 stopni C
Mój etap końcowy trwał ok. 5 godz.


Kiedy zaczyn jest już gotowy (jak się przechyli miskę to widać dziury i jest to takie galaretowate) możemy zacząć robić ciasto właściwe na chleb.


Ciasto na chleb:


500g zaczynu
500g mąka żytnia pp
150g zalanych otrębów
letnia woda
1 łyżka soli
1 łyżka fruktozy 
duża smażona cebula






Sól rozpuścić w małej ilości letniej wody.


Do zaczynu wsypać mąkę żytnią pp (typ 2000) i dodać namaczankę, wlać sól i dołożyć przesmażoną cebulę. Należy dolać wodę w takiej ilości aby uzyskać dość rzadką konsystencję. Ja wlałam ok. 50 ml, wymieszałam ręką, nie za długo tylko do połączenia składników. Ciasto ma być rzadkie, tak że można nabierać łyżką.
Do formy (keksówka) włożyć papier, posypać płatkami owsianymi dno i włożyć ciasto - taką trochę większa połowę formy. Wygładzić, posmarować letnią wodą. Formę należy przykryć szczelnie folią i odstawić w ciepłe miejsce - u mnie stało przy 29 stopniach C.


Ciasto ma rosnąć do podwojenia objętości - moje rosło ok. 3,5 godz. Po wyrośnięciu posmarować z góry jeszcze wodą i do piekarnika.


Przed pieczeniem jakieś pół godziny wcześniej należy nagrzać piekarnik do 250 stopni C  po czym zmniejszyć temperaturę na 200 stopni i naparować. Czyli postawić naczynie z wodą albo za pomocą spryskiwacza prysnąć kilka razy do piekarnika - byle nie na grzałkę. 
Pieczemy chleb w 200 stopniach na termoobiegu przez 10 - 15 min., później zmniejszyć temperature do 180 stopni i wyłączyć termoobieg - piec 35 minut, następnie zmniejszyć do 160 stopni i dopiec przez 25 min.


Po upieczeniu wyjąć z formy i wstawić do piekarnika w samym papierze jeszcze na jakieś 10 minut. Następnie wyjąć z piekarnika i położyć na wkładce grillowej z mikrofali do ostygnięcia. 
Chleb żytni nadaje się dojedzenia dopiero na drugi dzień jest przepyszny, wspaniały i mokry w środku !!


Chlebek w pełni MM :-)

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Bardzo dziękuję za każdy pozostawiony komentarz :-)